joi, 15 iunie 2017

Voica s-a întors acasă. Ieri dimineață nimic nu lăsa să se bănuiască această întoarcere. Dimineața s-a sculat singură, a închis ceasul deșteptător și a venit la mine, să mă trezească. S-a spălat pe față, a mers la toaletă, am ales împreună hainele pentru grădiniță – fără cea mai mică rezistență. Dimpotrivă: cu entuziasm. Nu pot să zic că mi-a displăcut. Am început să mă obișnuiesc chiar cu această fire a Voicăi și mă întrebam oare ce anume în persoana și temperamentul meu i-a putut stimula o conversiune atît de impresionantă.  După grădiniță, am mers împreună la spital, la Aurelia și la Kira și acolo am fost martor la transformarea Voicăi din ea în ea însăși. A început a alerga după Kira, deși în drum i-am ținut lecții de bună purtare la spital, căci Kira e slăbită, înțelegi?, să n-o pupi și să n-o îmbrățișezi, e mai prudent așa. Ajunși pe loc, toate regulile decretate de mine în mașină au căzut în desuetudine. Voica, n-o strînge în brațe pe Kira! Nu alergați sub geamul medicului-șef! Credeam – sau speram? – că transformarea Voicăi într-un copil cuminte va fi una definitivă. Ei bine, nu.

Spre seară i-am întîlnit pe frate-meu și familia lui la aeroport, apoi am mers cu ei la părinți. Tot drumul a stat liniștită pe bancheta din spate. În mod clar acum e tăcută pentru că o stînjenește această atmosferă de întîlnire cu niște oameni pe care nu credea să-i mai vadă decît pe skype. În drum și apoi acasă începe să-și mai dea drumul din chingi. E totuși acasă.

Dimineața am dat interviu la Europa Liberă, despre persoane fără adăpost. Spuneam acolo că „Statul încă nu a elaborat și nu a pus în aplicare o strategie cuprinzătoare privind persoanele fără adăpost și prevenirea fenomenului”. La micul dejun, Voica asculta înregistrarea și chicotea de plăcere. Mi-a plăcut cum ai vorbit... Asta e cea mai frumoasă apreciere pentru mine, Voica.

M-am uitat pe geam afară: inima-mi bătea cu putere. Răzoarele cu flori pe care le-am instalat cu niște vecini din scară au fost vandalizate. Doamna Olga de la etajul întîi pretinde că a auzit de afară glasuri și rîsete în fapt de noapte, de bărbat și de parte femeiască. O fi niște bomj, s-a dat femeia cu presupusul. Am pus răzoarele la loc și am udat florile. Seara, florile – sau ce a mai rămas – zăceau întinse pe sol fără suflare.

Tărășenia asta cu florile m-a cam sărit de pe fix. Ca să mă destind, se vede, m-am jucat cu Voica energic, exuberant, afectuos. Apoi am făcut baie. Ne-am stropit din abundență. Și ne-am uscat unul altuia părul. După ce și-a pus straiele alese din timp, și-a agățat în păr o agrafă cu pene și-a vrut să-i prind la gît un lănțujel de aur de-al maicăi-sa. Nu e chiar genul potrivit pentru un copil, dar m-am lăsat pînă la urmă convins. Poate că, în lipsa mamei, simte cel mai mult nevoia să-i semene.