luni, 13 februarie 2017

N-am mai scris de mult. Mă gîndeam că s-ar putea să se epuizeze la un moment dat momentele „memorabile”, că se vor termina vorbele de duh din gura Voicăi și a Kirei și atunci ce o să mai scriu în jurnalul copilăriei? Am decis să scriu totuși observații cotidiene, un jurnal adevărat, nu neapărat lucruri haioase sau extraordinare.

***
În drum spre grădiniță, Voica mă întreabă – de fapt, mă mai întreabă, pentru că a mai făcut-o acum ceva timp – „tata, nu-i așa că... în țara unde e bunica Maria trăiesc numai bătrîni?”. Nu, cum așa? – îi răspund eu. Da ce, Maria, nanu Viorel, nana Liuda sînt bătrîni? Și-apoi, ce crezi că la Chișinău nu sînt bătrîni? 

***
Azi, cînd am luat-o de la grădiniță, Voichița a fost cam dificilă (dacă nu chiar obrăznicuță de-a dreptul), cel puțin în percepția mea. N-a vrut să-și încalțe ciorapii, zicea că n-ajunge (din cauza scurtei). M-am ambiționat și eu, ca s-o încurajez să fie mai autonomă. I-am zis că dacă nu poate, să nu-i încalțe. S-a descălțat de ciorapul pe care tot încerca să și-l încalțe. În drum spre dansuri, zice că îi e frig la mîini (cu o zi înainte își pierduse o mănușă și n-a vrut să îmbrace mănuși din diferite perechi). Le pune în buzunar. Îi propun să i le iau în mîinile mele să i le încălzesc. Se vede că nu a înțeles ce vreau să fac și îmi spune, cum îi este în obicei (probabil moștenit de la grădiniță): „lasă-mă-n pace!”. M-am supărat și i-am spus că dacă îmi mai spune așa, mă întorc și plec în pacea mea. Și atunci ea îmi spune: și atunci eu o să vin după tine! Uneori, are o abilitate mai mare de a remedia conflictele decît mine.

***

Mîine e sf. Valentin și, așa cum a intrat în obicei peste tot în est tot de vreo 20 ani, caut să-i fac o surpriză Aureliei. Îi cer sfat Voicăi ce să-i iau. Ea îmi spune: o floare și... un desen. Desen n-o să-i pot face așa frumos ca al tău, Voica. Dar o floare o să iau neapărat. Am mers la magazinul Fourchette și am cumpărat: ciocolate Rifero (cu prune uscate și nuci) și o șampanie Cricova „Grisecco”. Voichița întreabă, ca de regulă, dacă nu-i iau și ei ceva. Mi se înmoaie inima (în alte zile rezist) și îi iau un kinder surprise, cu condiția că i-l dau mîine dimineață, de sărbătoare. Acceptă. Îi luăm și Kirei o ciocolățică mică. Apoi trecem strada, mergem la chioșcul de flori și cumpărăm un trandafir. Mă înțeleg cu Voica să nu-mi denunțe surpriza – anul trecut nu s-a ținut de cuvînt și i-a spus Aureliei că eu îi pregătesc o surpriză, deși eu o rugasem foarte mult să nu-i spună nimic pînă dimineață.  Cînd ajungem acasă, Voica o anunță pe mama: „Noi am cumpărat de la magazin doar lapte și smîntînă!” – și se uită complice la mine. Aurelia nu mai pune întrebări jenante.